Vandenberg – Sin

Adrian Vandenberg on ollut viime vuosina kiitettävän aktiivinen. 80-luvun alusta tuttu bändinsä, jonka nimestä Adje joutui vääntämään kättä yhtyeen entisten jäsenten kanssa, on ollut toiminnassa nyt muutaman vuoden. Alkuperäistä solistia ja basistia bändissä näillä näkymin ei nähdä enää koskaan. Toiset osaavat polttaa siltansa. Tuskin Vandenbergissä kuullaan myöskään edellisellä 2020-levyllä laulanutta Ronnie Romeroa. Hyvä niin, sillä bändissä on nyt erinomainen solisti. Muiden muassa Yngwie Malmsteenin bändissä ja Candlemassissa laulanut Mats Levén on toivottavasti löytänyt nyt pysyvän pestin. Ainakin sopii kuin se kuuluisa hanska käteen. Uppoaa kuin kuuma veitsi voihin, ja mitä näitä on?

Sin tuo mieleen Whitesnaken. Yllätyitkö? Ei tuo mikään ihme ole. Adrian ehti imeä vaikutteita David Coverdalelta liki vuosikymmenen ajan 80-luvun lopulta seuraavan vuosikymmenen loppuun. Tämä ei kuitenkaan ole sitä turboahdettua Music TV:n Kärmestä, jossa Tommy Aldridge takoi rumpuja ja josta Adrian muistetaan. Koen Herfst on enemmän sellainen Denny Carmassin tyylinen rumpali. Voi olla tämä levy kuulostaa vähän siltä miltä Adrian kuvitteli Slip of the Tonguen kuulostavan. Ainakin samanlaisia kitarajuttuja kuullaan. Nimikappale on jännä yhdistelmä Judgment Daytä ja Sailing Shipsiä. On mukana pieni ripaus Led Zeppeliniäkin. Kuinkas muuten?

Kun Mats avaa suunsa Thunder And Lightningin alussa, kuulijan naama vääntyy tyytyväiseen virneeseen. Ainakin minun. Katselepa itsekin peiliin. Nyt toimii. Nyt rokkaa. Pitäköön kissanpentu kyntensä. Ha! House On Fire paljastaa, että ihan mitä tahansa kliseitä sopii laittaa peräjälkeen, kunhan tarina toimii. Miksei toimisi? Näitä on käytetty usein.

Sinin hyvä puoli on että sillä on tavallaan vain yksi puoli. Kaikki yhdeksän kappaletta ovat mukavan isoja ja raskaita. Sellaiselle liian pinkille, Now You’re Gone -hempeilylle, ei ole sijaa. Rosoa on kivasti. Baby, You’ve Changed on slowari, mutta sekin esitetään niin ettei tarvitse antaa ylen. Blues. Restless Heart -levy tulee mieleen. Toisaalta kun materiaali on näin tasaisen laadukasta, parasta biisiä on mahdottoman vaikea valita. Olkoon se tänään tämän levyn isosti päättävä Out Of The Shadows.

Tero Honkasalo

Add a comment
Your name
Your email