David Bowie: Let's Dance




Montreux Jazz esiintyminen nosti Stevie Rayn musiikkimaailman sisärenkaan tietoisuuteen. Montreux'n lähellä asunut David sai jazz festareiden puuhamieheltä Claude Nobsilta tulla katsahtamaan illan tuntematon esiintyjä. Keikan jälkeen herrat tutustuivat toisiinsa ja Bowien mukaan hän tarjosi kitaristille samana iltana studio- ja kiertuetöitä.

Lopulta joulukuussa 1982 Stevien saapui Power Station -studiolle, missä Bowie ja tuottaja Nile Rodgers olivat jo saanneet levyn muut äänitykset valmiiksi. Bowien Live At Montreux -levylle kirjoittamansa muistelun mukaan Stevie Ray oli nopeasti sisällä hänen discotanssilevynsä soundimaailmassa.

Stevie Ray ei lopulta lähtenyt mukaan Bowien Let's Dance -kiertueelle sillä hänen oman levynsä ilmestyminen olisi mennyt sen kanssa päällekkäin. Tämä oli taatusti kitaristilta järkipäätös sillä nyt hän pystyi keskittymään 100% omaan uraansa. Muistan hyvin kuinka paljon Stevie Ray sai positiivista julkisuutta osallistumisestaan tämän levyn äänityksiin. Eräskin musiikkifriikki sanoi Stevie Ray Vaughanin olevan ainoa hyvä syy Let's Dance -albumin hankkimiselle.

Petri Myllylä

 

Let's Dance on levy, jota vannoutuneiden Bowie-fanien kuuluu katsella hieman nenänvarttaan pitkin. Bowie oli ollut ainakin faniensa silmissä aina piirun verran edellä muita musiikintekijöitä, ja vaikka miehellä olikin melkoinen määrä hyvin myyneitä singlejä ja albumeja, hän ei silti ollut sen kaikkein suurimman yleisön suosikki. Bowie-fani saattoi tuntea kuuluvansa "pieneen ja etuoikeutettuun yläluokkaan". Tällä levyllä Bowie sai sitten melkoisen määrän uusia faneja, joista osa ei ollut edes syntynyt Bowien julkaistessa ensimmäisen albuminsa vuonna 1967. Bowie oli myynyt itsensä.

Asiaa ei kuitenkaan tarvitse välttämättä ajatella näin masentavasti. Bowiehan uudistui myös tällä levyllä! Musiikissa on jälleen elementtejä, joita muut matkivat perässä - tanssittavilla kappaleilla kuultiin teksasilaista blueskitaristia. Nile Rodgers tuotti hienon levyn, joka kelpasi suurelle yleisölle ja teki Chic-mies Rodgersin nimen tutuksi. Levyllä oli myös auttava kädenojennus vanhalle kaverille. Toisena singlenä julkaistu China Girl oli Bowien ja Iggy Popin kirjoittama laulu, jonka rojaltit tekivät hyvää rahavaikeuksiin joutuneelle Iggylle.

On helpompaa kehua Bowien vanhempaa tuotantoa. Tästä levystä julkisesti pitäminen nimittäin vaatii rohkeutta.

Heikki Heino


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit