Gary Moore: Victims Of The Future




Kaverini innoittamana tutustuin Gary Mooreen pian hänen kolmannen soololevyn Corridors of Power ilmestyttyä loppuvuodesta 1982. Seuraavan vuoden aikana hankin hänen aiemmat soolot ja muutaman Colosseum II albumin. Ehkä kaikkien eniten innostustani nosti kuitenkin Englannista hankittu Japan-import livelevy Rockin Every Night. Joka tapauksessa kun Victims Of The Future saapui kauppoihin joulukuussa 1983, olin ennakkoon innosta piukeana.

Kuuntelin aikanaan tätä levyä todella paljon ja kun syksyllä 2011 ostin neljännesvuosisata aiemmin myymäni vinyylin tilalle samanlaisen, huomasin kaivanneeni sitä. Vaikka Mooren remasteroidut CD:t soivat mallikkaasti, tämän levyn huima dynamiikka kaipaa seurakseen vinyylin lämpöä ja siksi suosittelen ehdottomasti sen kuuntelua. Levyn raaka soundi vaatii kuulijalta paljon, ja kun biisien sanoma on sekin pitkälti rankkaa ja ahdistavaa, yhden levypuoliskon kerrallaan kuuntelu auttaa paneutumaan Gary Mooren 1983 mestariteokseen. Tämän levyn Empty Room ei ole se versio, joka tuntuu olevan mukana kaikilla kitaristin kokoelmilla, mutta ihan asiallinen on myös biisin ensimmäinen versio.

Ennen albumia ilmestyneellä Hold On To Love -singlellä oli kääntöpuolella hieno biisi Devil In Her Heart, jonka amerikkalaiset laittoivat sikäläiselle julkaisulle (ensimmäinen pikkukuva), mutta Euroopassa se painui unholaan kuten toinen sinkkubiisi, vanhan Yardbirds ja Jeff Beck -hitin Shapes Of Things b-puolelta löytyvä instrumentaali Blinder. Elokuussa julkaistu Empty Rooms ei kuitenkaan ole levyltä tuttu versio vaan kyseessä on biisistä tehty täysin uusi versio. Maxisinglen ostaja sai uudesta versiosta ns. extended version, joka ei ole muiden kolmen tavoin mukana vuoden 2002 remasteroidulla CD:llä.

Petri Myllylä

 

Tällä levyllä Gary Moore lunasti paikkansa heavyrockin uutena kitarasankarina. Levy oli myös ensimmäinen, joka pääsi Suomessa listoille.

Mooren levyn yleistunnelma on samalla aggressiivinen ja epätoivoinen. Epätoivo kuuluu oikeastaan lähinnä sanoituksissa - Murder In The Skies kertoo Neuvostoliiton ilmatilaan eksyneen(?) korealaisen matkustajalentokoneen alasampumisesta, balladi Empty Rooms "vain" rakkauden loppumisesta. Mukana on myös vanha Yardbirdsien Shapes Of Things, jonka Moore väitti olleen edelleen sanomaltaan ajankohtainen.

Levyllä kuullaan melkoista soittajamäärää. Ian Paice sairastui äänitysten aikana flunssaan, joten Bobby Chouinard hoiti rummut puolella levyn kappaleista. Basisteja vieraili myös muutama, ja kävipä Sladen Noddy Holderkin laulelemassa taustoja yhdellä kappaleella. Kaikesta tästä huolimatta levy kuulostaa yhtenäiseltä.

Blues-Garyn edeltäjä heavy-Gary on tällä levyllä mielestäni hurjimmassa vauhdissa. Jos korkealta ja kovaa laulettu heavy sekä sormien juoksu kitaran otelaudalla kiinnostavat, tämä levy on hyvä valinta.

Heikki Heino


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit