Low




Kirjassa The 500 Greatest Albums Of All Times tämä albumi arvioitiin maailman 246. parhaaksi. Arvio pohjautuu Rolling Stone -lehden vuonna 2003 tekemään kyselyyn, jossa sadat musiikkialan ammattilaiset listasivat kukin 50 omaa suosikkilevyään

Petri Myllylä

 

Vuonna 1976 Bowie sai lopulta tarpeekseen Amerikasta ja sikäläisestä huumeiden täyttämästä elämästä. Hän muutti ystävänsä Iggy Popin kanssa Eurooppaan, ja alkoi tehdä uutta musiikkia. Uuden levynsä musiikilliseksi avustajaksi Bowie pyysi Roxy Musicista lähtenyttä Brian Enoa, joka oli tehnyt erikoisia elektronisia albumeja. Bowien ja Enon yhteistyö kesti seuraavien kolmen studiolevyn - ns. Berliini-trilogian - ajan.

Low jakaantuu selvästi kahteen erilaiseen levypuoliskoon. Vinyylin A-puolella on seitsemän lyhyehköä kappaletta, joista useimmilla Bowie laulaa. B-puolella sen sijaan on vain neljä pitkää, pääosin instrumentaalia kappaletta. Sanoitusten vähäisyyttä Bowie perusteli sillä, että hänellä ei mielestään ollut lauluihin sanoja.

Tony Visconti palasi tällä albumilla Bowien tuottajaksi. Visconti kertoo innostuneensa Bowien kutsusta, sillä tarkoituksena oli tehdä musiikkia jota ei mahdollisesti edes julkaistaisi. Vasta muutaman viikon jälkeen Bowie ilmoitti, että kyllä tästä vielä levy tulee. Siihen asti äänitykset olivat lähinnä Enon tuomilla syntetisaattoreilla ja studion mahdollisuuksilla kokeilua.

Vaikka Low tuntuukin paikoin ahdistavalta ja synkältä, ei se silti ole kokonaan vakava. Levyn kansikuvaan sisältyy vitsi, joka tosin aikoinaan meni useimmilta täysin ohi. Albumin nimen alla on Bowien sivukuva: "Matala profiili". Levy-yhtiössä levystä ei innostuttu. Levyn julkaisu lykättiin vuoden 1977 tammikuulle, jottei ihmisten joulu menisi pilalle. Useissa yhteyksissä on myös kerrottu jonkin nimettömäksi jääneen RCA:n johtajan ehdottaneen, että Bowielle pitäisi hankkia talo Los Angelesista, jotta mies saataisiin tekemään jälleen hittilevyjä.

Kaikesta huolimatta myös Low'lta löytyi singlehitti. Sound And Vision on tarttuva pikku kappale, jolla Bowie tosin alkaa laulaa vasta kun puolet kappaleesta on jo takanapäin. Levyn vaikuttavin kappale löytyy kuitenkin B-puolelta. Warszawa on kappale, jonka Brian Eno sävelsi Bowien tunnelmaehdotuksen pohjalta. Kappaleen piti kuulostaa autiolta maaseudulta ja uskonnolliselta. Bowien osuus valmiilla kappaleella rajoituu kuvitteellisella kielellä laulettuun lyhyeen pätkään aivan kappaleen lopulla.

Warszawa on ainoa kappale, jonka säveltäjätietoihin Eno on merkitty. Jälkeenpäin Eno on kommentoinut tätä siten, että usein levyjen tekijätietoihin vaikuttaa eniten se, kenen nimi on suurimmalla levyn kannessa.

Low'sta on toistaiseksi ilmestynyt ainoastaan yksi bonuksilla varustettu cd-versio. Vuoden 1991 RYKO-version lisäkappaleet ovat peräisin Enon kanssa tehdyiltä nauhoilta. Lisäksi mukana on myös turha remiksaus Sound And Visionista.

Heikki Heino


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit