Get Yer Ya-Ya's Out!




Kun Rolling Stones teki loppuvuonna 1969 ensimmäisen USA:n rundinsa kolmeen vuoteen, se teki sen suuren maailman tyyliin. Kiertue aloitti uuden aikakauden rock-bisneksessä sillä bändi pakotti promoottorit maksamaan keikoista tuntuvat ennakot ja se otti lipunmyynnin omaan kontrolliinsa sekä nosti niistä suuremman osuuden itselleen kuin kukaan heitä ennen. Kiertuepaikat olivat amerikkalaisten urheiluseurojen jättihalleja (kuten New Yorkin Madison Square Garden ja Los Angelesin The Forum) tai etelän suurstadioneita. Oli siis enemmän kuin hyväksyttävää että bändi kuulutettiin lavalle ensimmäistä kertaa lauseella The Greatest R&R Band In The World.

Kiertueen loppuolella bändiä seurasi myös elokuvan tekijät, joiden tekemä dokkari nimeltä Gimme Shelter tallensi kiertueen tapahtumia jälkipolville. Bändin kovasta kontrollista huolimatta he eivät onnistuneet estämään keikkojen salaäänityksiä. Yksi sellainen, Oaklandin iltakeikka ilmestyi yhtenä ensimmäisenä livebootlegina välittömästi kiertueen jälkeen. Laajasti levinneen ja kaikkiaan toista miljoonaa kappaletta myynyt Live'r Than You'll Ever Be pidetään yleisesti tärkeimpänä syynä miksi Rolling Stones hyödynsi dokumenttileffaa varten tehdyt äänityksen ja julkaisi tämän virallisen livelevynsä syyskuussa 1970. Sitä ennen bändi kiillotteli nauhoja tekemällä niihin reilusti jälkiäänityksiä. Tapa, jota bändi käytti jo kolme vuotta aiemmin Got Live If You Want It!  -livellä, ja joka on sen jälkeen ollut rock-maailmassa enemmän sääntö kuin poikkeus.

The Rolling Stones oli todella vakuuttavassa iskussa marraskuussa 1969. Alkuperäisen julkaisun 10 kappaleen joukkoon ei ole eksynyt yhtään heikkoa raitaa. Seitsemän Rollari-raitaa ovat ehkä turhankin tuttuja, mutta eivät kumminkaan kaikki sillä Stray Cat Blues ja Live With Me eivät kuulu bändin jokaisen kokoelman listalle kuten Honky Tonk Women, levyn avaava Jumpin' Jack Flash tai majesteetillinen Sympanthy For The Devil. Kolmesta coverista peräti kaksi tulee bändin suurelta vaikuttajalta Chuck Berryltä. Kolmas, Robert Johnsonin Love In Vain onnistuu livenä huomattavasti paremmin kuin Rollareiden äänittämä studioversio. Viimeistään tässä vaiheessa 31 vuotta aiemmin kuollut blueslegenda sai ansaitsemansa huomion. Tosin Eric Clapton coveroi ensimmäisen kerran Johnsonia jo vuonna 1966.

Kuuluisa tuottaja Glyn Johns äänitti New Yorkin keikan niin että Wally Heiderin (jota myös Jimi Henrix käytti samoihin aikoihin) äänityskalusto oli Madison Square Gardenin alakerrassa. Keikan loppupuolella hän luuli jonkun hypänneen äänitysauton katolle kun se alkoi pomppia. Se, joka pomppi oli salin yleisö ja sai näin koko ison talon heilumaan.

Allkujaan kiinnostukseni blueslegenda B.B. Kingiä kohtaan sai minut ostamaan Get Yer Ya-Ya's Out! 40-vuotis juhlapainoksen (josta pikkukuva). Sen mukana kun tulee bonuslevy, jolla on mukana Rollareiden keikkaa lämmittäneen kitaristin lyhyt setti, samoin kuin Ike&Tina Turnerin vastaava. Esimerkiksi blueskitaristi Joe Bonamassa on hehkuttanut tätä juhlalaatikkoa. Enkä minä myöskään ole sen ostoa katunut. Jostakin syystä Rollareiden viisi bonuskappaletta on laitettu omalle levylle. Itse olisin toivonut, että viisitoista julkaistua biisiä olisi saaneet enemmän autenttisen keikkajärjestyksen. Samalla ihmettelen miksi lyhyelle bonuslevylle ei tullut kiertueen setissä olleita Midnight Rambler ja Gimme Shelter kappaleita. Kolmenkymmenenkahden keikan kiertueen päätyttyä bändi äänitti joulukuun alussa Muscle Shoals Sound Studiolla Alabamassa uusia biisejä. Niistä Brown Sugar oli setissä kiertueen päättävällä ilmaiskeikalla Altamontissa. Muistaakseni biisi kuullaan myös pikkukuvassa nähtävässä Gimme Shelter -elokuvassa.

Paketin mukana tuleva bonus-DVD laajentaa sekin kuvaa siitä kuinka maagisessa lavakunnossa The Rolling Stones tuolloin oli. Uutena kitaristina edeltäneenä keväänä bändiin otettu Mick Taylor ja basisti Bill Wyman eivät juuri levalla liiku, mutta Mick Jagger, ja ajoittain Keit Richards sitäkin enemmän. Keväällä 2013 Anttilasta alle kympillä myynnissä ollut Gimme Shelter on sekin suositeltava hankinta varsinkin jos haluaa nähdä kiertue-elämää ennen ja jälkeen keikan.

Petri Myllylä


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit