A Man And The Blues




Chess Records hyödynsi Buddy Guy kitarointia yhtiönsä suurempien tähtien studiosessioissa, mutta he eivät oikein koskaan tajunneet kuinka hoitaa miehen soolouraa. Chess julkaisi mieheltä paljon vain kohtalaisen hyvin menestyneitä soolosinglejä. Klassiseen musiikkiin erikoistunut Vanguard Records laajensi 60-luvun puolessa välissä julkaisutoimintaansa folk- ja blues-musiikkiin ja tämä koitui Buddy Guyn pelastukseksi. Vuosien työ Chicagon suurmiesten taustalla auttoi häntä tämän levyn soittajien kassamisessa. Studiossa ollut porukka oli kaupungin parhaimmistoa joten ainakaan siitä ei lopputulos ollut kiinni. Levy myös äänitettiin muusikoiden kotikaupungissa Chicagossa.

Tutustuin tähän albumiin kesällä 2012 sen jälkeen kun olin muutaman vuoden ajan intensiivisesti diggaillut Byddyn myöhempiä levyjä. Guy ei onnistunut 60-luvulla luomaan itselleen todella vahvaa sooloidentiteettiä vaan varsinkin miehen uran alku jää 50-luvulla huipulle nousseiden suuruuksien kuten Muddy Watersin, B.B. Kingin ja John Lee Hookersin varjoon. Tämä levy ja uusi levy-yhtiö olivat varmasti se suuri mahdollisuus. Vanguard tajusi jazz-yhtiönä myös albumikokonaisuuden rockin ja bluesin tulevaisuuden kannalta tärkeimpänä julkaisumuotona. Man And The Blues on taatusti ollut tärkeä julkaisu sekä Buddylle että hänen yhtiölleen. Siksi tuntuu hiukan kurjalta sanoa että se kuulostaa minusta liian varovaiselta ja turhan vanhakantaiselta haastaakseen aidosti sellaiset kitarasankarit kuin Jimi Hendrix ja Eric Clapton. Vaikka en ole vuosikymmeniä bluesia harrastanut, väitän levyä liian b.b.kingmäiseksi. 

Yksi albumin parhaista biiseistä, Mary Had A Little Lamb löytyy YouTubesta yhdessä hänen 1964 singlenä julkaistun My Time After Whilen kanssa. Lavalla soittavat myöhemmin Hendrix'in kanssa soittanut nuori rumpali Buddy Miles ja pian soolouralle siirtyvä Cream-basisti Jack Bruce. Bruce oli soittanut Guyn helmi-maaliskuun 1969 Englannin kiertueen kokoonpanossa. Heidän TV:ssä esittämä Stormy Monday löytyy täältä.

Tämä ja kaksi muuta Vanguard-levyä löytyvät muutaman extran kera tuplalta The Complete Vanguard Recordings. Biisit Poison Ivy ja You Got A Hold In Your Soul eivät välttämättä kuitenkaan olla kansilehden väitteistä huolimatta tämän levyn sessioista vaan mahdollisesti toteutumatta jääneen neljännen Vanguard-levyn materiaalia.

Petri Myllylä


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit