Vanden Plas – The Empyrean Equation Of The Long Lost Things

Harvoin kuuntelen progemetallilevyjä putkeen yli kahteen kertaan. Nyt taitaa olla kolmas kerta menossa. Totuudessa nukkuminen tekisi hyvää, mutta en malta. On liian hyvää. Tämä uusi Vanden Plas on sen verran kutkuttava, että oma palautuminen jää nyt kakkossijalle. Tuhlattu tulevaisuus ja niin edelleen. Siinä on sitä yhtälöä kerrakseen.

The Empyrean Equation Of The Long Lost Things alkaa komeasti. Kaikki superlatiivit voisi ottaa käyttöön jo nyt. Soitto on upeaa ja sitä on paljon. Sävellys on mahtava. Andy Kuntz laulaa paremmin kuin koskaan. Vähän panttaan liekitystä, sillä parempaa on tulossa.

My Icarian Flight alkaa yllättävän kevyenä. Onko sellaista radioon kelpaavaa? Meidän mankasta saisi soida. Levyn Falling Into Infinity -kohta. Kyllä, kyllä se on Dream Theater -suosikkini. Pidän siis tästäkin.

Sanctimonarium tarjoilee ilmavaa ja raskasta vuorotellen. Hammond pauhaa ja Moog vinkuu. Alessandro Del Vecchio on elementissään. Ja parrakas progefani on haltioissaan. Tuo oli vanha, mutta aina käyttökelpoinen kielikuva. Siitäs saitte, taas.

Eikä hyvä tuohon lopu. Seuraavana kuultava The Sacrilegious Mind Machine on jopa väkevämpi kuin edeltäjänsä. Vanden Plasin erottaa genren vastaavista yrittäjistä erittäin hyvät lauluosuudet.

They Call Me God on kaunis loppuaan kohden mahtipontiseksi kasvava balladi. Ensimmäisellä kuuntelukerralla tuntui, että alkua venytettiin liian pitkäksi. Olin malttamaton. Ei pitäisi hosua. Siten tulee vain stressi. Kortisoli pitää malttaa puhallella ulos kehosta. Anna kappaleen viedä ja hengitä syvään.

Paras on jätetty viimeiseksi. Yli vartin mittainen March Of The Saints on kaikilla mahdollisilla mittareilla iso kappale. Se on järkäle. Se on kokoelma kaikesta jo aiemmin kuullusta. Ja silti se on vielä enemmän. Näin tehdään sujuvasti etenevä eepos. Se on aika helposti tämän kerrassaan upean teoksen suosikkini. Ja kun se päättyy samanlaiseen rauhalliseen pianokuvioon, jolla levy alkoi, on helppoa menettää unensa. Kerran vielä.

Tero Honkasalo

Add a comment
Your name
Your email