That's Where It's At




John Lee Hooker työskenteli Floridassa (tai Ohiossa) kesällä 1953 tuottaja/levypomo Henry Stonen alaisuudessa. Tuolloin hänellä oli kuitenkin sopimus hollywoodilaisen Modern Records'in kanssa ja siksi osa tuossa sessioissa syntyneistä biiseistä julkaistiin savikiekkoina John Lee Bookerin nimellä. Joidenkin tietojen mukaan kahdeksan vuotta myöhemmin laulaja vieraili toistamiseen Floridassa äänityssessioissa, jotka jäivät kuitenkin vuosiksi Stonen kassakaappiin. Koska tämän levyn biisit ovat tyyliin mies ja kitara, vain stereofoninen äänitys indikoi sen tulevan todennäköisemmin 60-luvulta. Tosin avausraidan teksti, jossa hän kertoo kirjoittavansa biisiä vuonna 53 pistää miettimään mikä mahtaa olla tämän levyn ja session todellinen tarina.

Laulaja äänitti vuonna 1959 Riverside-yhtiölle oman levy-yhtiönsä Vee-Jay'n luvalla. Mahtoiko hänen sopimus Vee-Jay'n kanssa päättyä kolmannen LP:n sessioihin tammikuussa 1961 sillä hän äänitti peräti kolme LP:tä muille yhtiöille ennen joulukuussa tapahtunutta paluutaan chicagolaisyhtiöön. That's Where It's At on yksi näistä levyistä. Se ei ole näistä paras eikä se ole kokonaisuutena mikään kaksinen levy. Nostaisin esiin biisit Slow And East, joka tematiikaltaan on tuttua Hookeria. Seitsemän minuuttinen Feel So Bad on kuitenkin kirkkaasti albumin kirkkain helmi. Biisissä vieraileva mies laulaja ei ole saanut osallistumisestaan krediittiä. Goin' To Louisiana perustuu 40- ja 50-luvun vaihteessa äänitettyyn, mutta vasta 70-luvulla julkaistuun Louisiana Blues For You. Kaksi levyn biisiä laitettiin muuten 1965 ilmestyneen Lightnin' Hopkinsin livelevyn jatkeeksi.

Petri Myllylä / 28.09.2020


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit