Boogie Awhile




Vaikka tällä kokoelmalla ei ole Modern Records'in julkaisemaa John Lee Hookerin ensihittiä Boogie Chillen', löytyy tältä laadukkaalta kokoelmalta biisejä, joissa kitaristi pyörittää samaa sävelmää hiukan eri tyyliin ja eri sanoituksella. Boogie Chillen' myi käsittämättömät miljoona kopiota ja teki John Lee Hookerista kerta heitolla kuuluisan. Menestyksen myötä chicagolaiset levy-yhtiöt halusivat päästä apajille. Tämän kokoelman kappaleet tulevat enimmäkseen Hookerin managerin Elmer Barbeen levy-kaupan takahuoneessa tehdyistä äänityksistä, jotka Barbee myi Joe Von Battlelle. Myös Battlella oli levy-kauppa ja myös sen takahuoneessa tehtiin vuosina 1949-1953 paljon Hooker-sessioista. Osan biiseistä hän julkaisi itse, mutta valtaosan hän lisenoi isommille yhtiöille kuten Savoy ja Chess.

Yksi monista Hookerin salanimistä oli Delta John, jolla nimellä mieheltä julkaistiin marraskuun 1948 sessioista sinkku Helpless Blues / Goin' Mad Blues. Tältä tuplalta löytyy sessioista ylijääneitä biisejä, mutta koko sessio löytyy nykyään Savoy-CD:ltä. Samasta sessiosta riitti biisejä myös King-yhtiölle, jonka "artisti" herra Texas Slim julkaisi biisit Black Man Blues / Stomp Boogie. Texas Slim äänitykset löytyvät parhaiten CD:ltä Boogie Chillen. Tältä levyltä löytyy neljä (valitettavasti CD:ltä vain kaksi) aikanaan julkaisematta jäänyt biisi, joiden äänenlaatu on tosin heikko. 

Elmer Barbee taisi olla sopivan ahne manageri sillä hän marssitti Hookerin helmikuussa 1949 studioon vaikka edellisen vuoden äänityksistä oli ilmestynyt/-mässä julkaisuita. Session nauhat myytiin jälleen kerran Van Battlelle. Pianistin ja rumpalin kanssa soitetusta sessiosta myytiin biisit Do The Boogie / Morning Blues Acorn-yhtiölle. Tältäkin levyltä löytyvien biisien esittäjä oli tällä kertaa artisti The Boogie Man. Battle liisasi biisit 609 Boogie / Road Trouble parillekin yhtiölle, mutta ne julkaistiin vasta parin vuoden kuluttu Chance-yhtiön toimesta. Esittäjä oli tulevina vuosina usein käytetty John Lee Booker.

Yksi Boogie Awhilen kiinnostavin sessio on pianisti James Watkinsin kanssa tehty demo joskus 1949 alussa. Hooker kutsuu itseään Poor Tony'ksi, mutta viidestä biisistä yksikään ei saanut aikanaan julkaisua. Hooker-faneille tämän tuplan ilmestyminen on täytynyt olla toiveiden täyttymys. Valitettavasti biiseistä kolme ei ole mukana Boogie Awhilen CD-versiolla. Samoihin aikoihin äänitetyltä Hookerin soolosessiolta julkaistiin Prize-yhtiön toimesta single Miss Rosie Mae / Highway Blues julkaistiin nimellä Johnnie Williams. A-puolen vaihtoehtoäänitys julkaistiin yhtiön toimesta vahingossa, mutta sekin puuttuu CD:ltä. Suurelle maailmalla tuntematon Little Pork Chops julkaisi pianistin ja rumpalin kanssa äänittämässä singlen Wayne Country Ramblin' Blues / Grievin' Blues. Kyseessä lienee yksi John Lee Hookerin harvinaisemmista julkaisusta sillä Danceland 403 savikiekosta on säilynyt meidän aikoihin asti vain kolme kappaletta. Yksi heistä on lainannut levyään sillä biisit löytyvät tältä levyltä. Vuoden 1949 alussa äänitettyä materiaalia ilmestyi vuosina 1951-2 lisää salanimellä John Lee Booker kun Chance julkaisi singlet Miss Lorraine / Talkin' Boogie ja Graveyard Blues / I Love To Boogie, jonka vaihtoehtoäänitys ilmestyi ensimmäisen kerran tällä levyllä.

Tämän levyn uusimmat äänitykset tulevat vuosilta 1951 ja 1953. Maaliskuussa 1951 Hooker äänitti (todennäköisesti Detroitissa) session Gotham-yhtiölle. Siitä julkaistiin kaksi singleä tekijänimellä Johnny Williams ja yksi nimellä John Lee. Valtaosa session biiseistä löytyy CD:ltä Gotham Golden Classic ja Detroit Blues 1950-51. Syyskuussa 1953 tapahtuneelle studiokäynnillä saatiin DeLuxe-yhtiöllä Johnny Lee'n nimissä single I Come To See You Baby / I'm A Boogie Man. Biisit löytyvät vain Boogie Awhile LP-versiolta. Samoista sessioista ylijäänyt My Baby Left Me ei ole mukana lainkaan tällä julkaisulla. 

Alkuperäinen vinyylipainos sisältää 13 kappaletta enemmän kuin sen vuonna 2000 ilmestynyt CD-versio. Ihmettelen miksi sille laitettiin materiaalia vain 63 minuuttia. Mukaan olisi mahtunut useita kiinnostavia äänityksiä. Tällaisenaan CD ei ole kovinkaan kiinnostava julkaisu sillä lähes kaikki sen biisit löytyvät useilta muilta kokoelmilta. 

Petri Myllylä

 


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit