Everybody's Blues




Speciality Records äänitti 1954 kaksi John Lee Hookerin sessiota. Toukokuussa 1954 äänitetyistä yhdeksästä biisistä julkaistiin samana vuonna single Everybody's Blues / I'm Mad. (Pikkukuvissa sen savikiekkoversiot). Loput seitsemän sessioissa äänitettyä biisiä sekä kaksi I Been Done So Wrong'in kaksi vaihtoehtoista äänitystä jäivät tuolloin julkaisematta.

Kun Speciality julkaisi vuosina 1970 ja 1971 albumit Alone ja Goin' Down Highway 51 niillä molemmilla oli myös alkujaan Bernie Besmanin tekemiä äänityksiä vuosilta 1948-1950. Miksi ne olivat päätyneet Specialitylle, on itselleni täysi mysteerio. Everyday's Blues sisältää kaikki kaksitoista yhtiön 1954 tekemää äänitystä sekä lisäksi Besmanin 50-luvun nauhoja. Näistä vanhimmat ovat Walkin' This Highway ja Grinder Man, joka tulee samasta 16.11.1950 sessiosta, josta Modern julkaisi vuoden 1951 alussa singlen Queen Bee / John L's House Rent Boogie. Seuraavan vuoden huhtikuun sessioista tulee neljä biisiä. Näistä Modern oli julkaissut singlenä biisin Woman In My Life joka löytyy tältä levyltä nimellä Four Woman In My Life. Toinen päällekkäisjulkaisu on Modernin nimeämä Reach My Goal, jonka Speciality nimesi Find Me A Woman. 

Kun tätä CD:tä kasattiin sille laitettiin 1954 äänitystä I Been Done Do Wrong'in toinen vaihtoeho-otoista eikä alkuperäinen LP-versio. Jostakin syystä session yhdeksäs biisi I Do Like I Please ei löydy CD:ltä vaikka se aikanaan olikin LP:llä. Biisi löytyy The Complete John Lee Hooker 1948-1955 boxilta.

Toinen Specialityn 1954 Hooker-sessioista tapahtui Besmanin liikekumppanin Jimmy Siracusen johdolla lokakuussa Detroitin legendaarisella United Sound Studiolla. Kaikki neljä kappaletta jäivät aikanaan julkaisematta kunnes ne päätyivät mainituille kahdelle LP:lle sekä muutamalle yhtiön julkaisemalle kokoelmalle. Nämä neljä biisiä päättävät tämän CD:n.

Siitäkin huolimatta että Everybody's Blues sisältään enimmäkseen aikanaan julkaisematta jäänyttä materiaalia, sisältää se siinä määrin kiinnostavaa materiaalia, että Hooker-koukkuun jääneen fanin on tämä syytä itselleen hankkia. Hooker oli 1954 etsimässä itselleen uutta levy-yhtiötä, mutta Specaility ei uskaltanut julkaista tekemiään äänityksiä ja pian Hooker solmi sopimuksen Vee-Jay'n kanssa. Tämän levyn 1954 biisejä kuunnellessa voi vain miettiä mitä olisi tapahtunut jos ne olisi julkaistu tuolloin harvinaisesa LP-muodossa. 

Petri Myllylä

 


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit