Pictures At Eleven




Robelt Plant ei tehnyt itse päätöstä siirtyä soolouralle vaan hän ikään kuin ajautui siihen pakon edessä John Bonhamin kuoleman lopettaessa Led Zeppelinin. Laulajalla on mahtava ominaisuus saada lähes minkälainen musiikki tahansa kuulostamaan robertplantmaiselta. Pictures At Eleven menestyi kaupallisesti erinomaisesti ja kipusi Jenkkien ja Englannin Top-5:een. Plantin sooloura sai siis heti alkuvaiheessa massayleisön taakseen.

Kesällä 1982 julkaistu Pictures At Eleven sisältää enimmäkseen rauhalliista, paikoin jopa lyyrisen mietiskelevää musiikkia. Levyn starttava (ja sen parhaimmistoon kuuluva) Burning Down One Side julkaistiin saman vuoden syksyllä myös singlenä. Taisin tuolloin kuulla biisin myös joskus Suomen toiselta radiokanavalta (kyllä, niitä oli vain 2), mutta mitä en taatusti kuullut, oli Englannissa julkaistun maxi-singlen biisiä Farm Post. Tämä LP:ltä uupunut biisi liitettiin levylle vasta 2007 tapahtuneen remasterointien yhteydessä. Samassa muovisuojuksessa Pictures'in  amerikkalaisprässäyksen kanssa olevalla Maxilla on kolmantena biisinä yksi omista Pictures-suosikeista, rauhallinen Moonlight In Samosa.

Mitään ison luokan Zeppelin jyrää tältä esikoissoololta on turha odottaa mutta toki hetkittäin välähtää lamppu ja levystä löytyy kuultava yhteys esimerkiksi viimeiseen Zeppelin-levyyn In Throught The Out Dooriin. Ykköspuolen päättävä hidas blues Slow Dancer ja kakkospuolen avausraita Worse Than Detroit lienee tästä selvimmät esimerkit.

Täytin Pictures At Elevenin ilmestymisen aikoihin 17 vuotta. En ollut silloin valmis tähän levyyn sillä omat odotukseni levyn suhteen olivat ihan jotakin muuta. Yli kolmekymmentä vuota myöhemmin levy kuulostaa kuitenkin ihan hyvältä. 

Petri Myllylä

 

Robert Plantin ensimmäinen soololevy on ollut aikoinaan varmasti melkoinen yllätys Zeppelin-faneille. Lähes kaikki kappaleet ovat mietiskelevän rauhallisia ja toteutukseltaan pelkistettyjä. Eiväthän Zeppelininkään levyt pelkkää raskasta rockia olleet, mutta tällä levyllä ollaan jo lähes popin puolella. Levyltä löytyy vain yksi reilusti Led Zeppeliniltä kuulostava kappale, mutta Slow Dancer kuulostaakin sitten Kashmirin pikkuveljeltä. Toisaalta levy tuntuu myös melko selvältä jatkolta In Through The Out Doorille, jolla Jimmy Page oli jäänyt John Paul Jonesin varjoon.

Levyn kiinnostavimmat soittajanimet löytyvät komppiryhmän puolelta. Suurimmalla osalla kappaleista rumpalina on Phil Collins, lopuilla Cozy Powell. Basisti Paul Martinez taas soitti aiemmin mm. Paice Ashton Lord:ssa.

Pictures At Elevenillä Plant osoitti selvästi, ettei hänellä ollut aikomustakaan jäädä koluamaan Led Zeppelinin kulkemia polkuja. Levy on ihan mukava, mutta Plantin myöhemmät levyt ovat lähes poikkeuksetta kypsempiä ja onnistuneempia. Miehen musiikillinen ura on tämän levyn jälkeen kiemurrellut melko ennalta-arvaamattomasti, mutta mielenkiintoisena.

Heikki Heino


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit