Crosby, Stills, Nash & Young: Déjà Vu




Kun Rolling Stone -lehti listasi 2003 satojen muusikoiden ja muiden alan ammattilaisten henkilökohtaisista suosikkilistoista The 500 Greatest Albums Of All Times -listan, Déjà Vu arvioitiin artikkelissa rock-historian 148 tärkeimmäksi albumiksi. 

David Crosby ja Stephen Stills olivat tehneet yhdessä musiikkia kun Mamas & Papas bändin laulajatar Cass Elliott vuonna 1968 järjesti kotonaan kaksikolle ja brittiläisen Holliesin laulaja Graham Nashille yksityisen harjoitus session. Seuraavana iltana toisensa jo pari vuotta aiemmin muodollisesti tavanneet herrat musisoivat Joni Mitchellin luona. Miesten äänet natsasivat toisiinsa täydellisesti ja näin bändi oli syntynyt. Ensimmäisen levyn jälkeen alkoi haku saada mukaan vielä neljäs lauluntekijä. Moni muusikko ehti kieltäytyä kunnes Atlantic Recordsin Ahmet Ertegun ehdotti paikalle Stills'in vanhaa bändikaveria Neil Youngia. Alkuperäinen kolmikko vierasti ajatusta, mutta kesäkuussa nelikko oli kasassa, heinäkuussa studiossa ja ensimmäistä kertaa lavalla.

Déjà Vu oli pitkään itselleni tuntematon albumi. Ennen sitä taisin kuunnella tuhansia albumeja. Olin lukenut 2000-luvun alussa pari populaarimusiikin tärkeimpiä albumeja listaavaa kirjaa, ja päätin niistä innostuneena tutustua viimein myös sekä herrojen CSN& tekemiin levyihin. Tiedostokuuntelun jälkeen ostin hyllyyni Déjà Vun. 

Nelikon ensimmäinen yhteisalbumi ei syntynyt kuitenkaan kovinkaan ystävällisessä ilmapiirissä ja Youngin osuus levyllä jää yllättävän pieneksi. Hän toi mukanaan bändiin basistin Bruce Palmerin, jonka kanssa hän oli soittanut Kanadassa ennen Youngin ja Stills'in perustamaa Buffalo Springfieldiä. Jostakin syystä hänen paikalle tuli kuitenkin Greg Reeves, joka hoitaa tämän levyn bassot yhdessä Stephen Stillsin kanssa. Rummuissa ollut Dallas Taylor soitti myös kolmikon esikoilevyllä.

Folk-rock ei ole koskaan ollut mielimusiikkiani, mutta pidin tästä albumista siitä huolimatta kovasti ja ymmärrän sen saavuttaman aseman. Toinen Neil Youngin biisi Helpless on albumin parhaimmistoa, mutta Stills'in tekemä avausraita Carry On on muotoaan vaihteleva helmi kananlihalle nostattavine lauluharmonineen ja albumin hienoin kokonaisuus. Tosin Young kolmesta osiosta rakentuva Country Girl on sekin todella vaikuttava, kunniahimoisella sovituksella varustettu teos. 

Petri Myllylä / 18.08.2021


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit