Gonna Be A Live One In Here




Luther Allison sai 1976 kenkää Motown-yhtiöstä julkaistuaan heille kaksi hyvää ja yhden lähes kelpo blues-albumin. Niiden jälkeen mies levytti yhden levyn Pariisissa (13.12.1977) ranskalaiselle yhtiölle, mutta ei onnistunut saamaan enään kunnon diiliä jenkkiläisen yhtiön kanssa. Keväällä 1979 äänitetyistä kahdesta klubikeikalta julkaistiin mysteerisen Rumble Records'in toimesta kaksi lyhyttä vinyylijulkaisua. Tämä on näistä ensimmäinen. 

Allison avaa keikan kahdella aiemmin julkaisemattomalla omalla biisillä ennen kuin käy käsiksi BB King'in 1954 levyttämään standardiin You Upset Me Baby. A-puolen päättää Lutherin Movin' On Up. Levyn helmi on kakkospuolen avaava BB King'in uran suurin hitti The Thrill Is Gone. Lähes kymmenminuuttinen versio sisältää paljon improvisointia ja bändin jamittelua. Lutherin Cat Blues on miehen ja naisen keskustelua niin että kitara hoitaa naisen vuorosanat hiukan samaan tyyliin kuin Albert Collinsin vastaavat. Paikan päällä tämä olisi saattanut kuulostaa vielä kotisohvaa paremmalta. Levyn päättää hienolla tavalla Mel Londonin 1959 kirjoittama ja Junior Wells'in hitiksi tekemä Messin' With The Kid. 

Vaikka jouduin pulittamaan alkuperäisestä amerikkalaisesta vinyylistä kovan hinnan, en ole sitä kovinkaan paljon kuunnellut. Alle 40 minuutin mittainen livelevy onnistuu harvoin tuomaan esille kokonaisen illan musiikillisen kaaren. Ehkä siksi kuuntelen usein tietokoneella tiedostomuodossa olevat Gonna Be A Live One In Heren ja Power Wire Bluesin yhdessä. Olisi upeaa jos joku kaivaisi (kirjoitushetkellä 2014) 35 vuotta vanhat nauhat ja julkaisi molemmat (18/19.4.1979) Peoria Heightsin keikat kokonaisuudessaan. 

Pieni englantilainen levy-yhtiö Red Lighting lisensoi levyn, ja julkaisi sen Euroopassa 1982 nimellä South Side Safari. Seitsemäntoista vuotta myöhemmin Catfish Recordsille julkaisi siitä samalla nimellä ja kannella laadukkaan CD:n.

Petri Myllylä


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit