For The Journey




Thresholdia on aina pitänyt ja pidetty progressiivista metallia soittavana yhtyeenä. Nyt yhtye kuitenkin pyristelee irti tuosta stigmasta. Uusimmalla levyllään se väittää kirjoittaneensa hard rock –kappaleita ja yrittää sikäli lunastaa paikkaa Deep Purplen ja kumppaneiden seuraan Classic Rock – yhtyeenä. Mietiskelin, että onko genreluokitus todellakin niin tärkeää että se pitää mainita levyn lehdistötiedotteessa. Ehkä se on. Ehkä ihmiset jotka voisivat muuten pitää Thresholdin hevistä jättävät yhtyeen levyt hankkimatta, kun pelkäävät tuota progeleimaa.

Sikäli huoli tuosta progressiivisuuden tuomasta musiikin ”vaikeudesta” on tämä yhtyeen kohdalla turha, että Threshold on viimeiset kymmenen vuotta ollut genrensä helpoimmasta, eli metallisemmasta, päästä. Tälläkin kertaa avausraita Watchtower On The Moon on juurikin tuota tyypillistä suoraviivaista, sähäkkää ja vikkelää Thresholdia. Toisena kuultava The Unforgiven on kaunis voimaballadi. Levyn progressiivinen eepos, yli 10-minuuttinen, The Box tuo mieleen Fishin aikaisen Marillionin, vaikka sillä särökitaraa kuullaankin enemmän kuin kaikilla Marillion-levyillä yhteensä. Turned to Dust palauttaa meiningin metalliseksi. Kevyt ja kaunis, pianovetoinen Lost In Your Memory on yllätys. Kosketinsoittaja Richard West on tällä teoksella aiempia kiekkoja isommassa osassa ja roolissa.

Sähköinen Autumn Red on ensikuuntelulla vain metallista progea. Muutaman kuuntelun jälkeen sen pop-puoli tulee esiin. Sittemmin siitä on muodostunut levyn paras kappale. Olisiko Hammond – soundi se ratkaiseva juttu? The Mystery Show on raskas ja mahtipontinen. Siitä tulee hetkittäin mieleen Meat Loaf. Sillä on nimittäin hieno kertosäe, joka kasvaa ja kasvaa. Siren Sky on, jos mahdollista, vielä raskaampi ja metallisempi. Ehkä Threshold on nyt kirjoittanut parhaat kappaleensa. Siitähän musiikissa pitäisi olla kyse, ei genremäärittelyistä. Se on kuitenkin varma, että tämän levyn näyttöjen jälkeen vanha luokitus on vielä voimassa.

 

Tero Honkasalo


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit