Miles Ahead




Kävelin syyskuussa 1996 levykaupan alakerrassa olleeseen jazz/blues/klassisen musiikin osastolle. Olin tullut joitakin päiviä aiemmin isäksi ja päätin uuden aikakauden innoittamana uudistaa myös levyhyllyäni. Nuoruuteni musiikkiopettaja oli aikoinaan soitattanut teineille Miles Davisia joten kotiin tullessani mukanani oli Gil Evansin kanssa tehdyistä levyistä kasattu kuuden CD:n boxi. Ykköslevyllä on Miles Ahead sekä sen kappaleiden vaihtoehto-otoista kasattu ja uudellaan miksattu "vaihtoehtolevy". Boxilla on tämän lisäksi puolitoista levyllistä sessioissa äänitettyä materiaalia.

 

 

Miles Ahead on jäänyt itselleni melko etäiseksi albumiksi. Hankittuani 2019 sen ja muutaman muun saman aikakauden Miles-LP:n monomiksauksen olen kuunnellut sitä useamman kerran. Silti pidän enemmän sitä edeltäneestä 'Round About Midnightista. Miles Ahead kuuluu Third Stream -genreen, jossa yhdistetään amerikkalaista jatsia, eurooppalaista klassista musaa ja maailmanmusaa. Tämä musiikillinen keitos ei ole vielä saanut minua syttymään. Miles Davis lienee yhä 2000-luvulla historian kuuluisin trumpetisti. Tällä levyllä tuota instrumenttia soittaa kuitenkin viisi muuta soittajaa sillä Davis puhaltaa levyllä flyygelitorvea.

 

 

Levystä on olemassa kaksi kantta sillä Columbia vaihtoi alkuperäisen kannen, jossa valkoihoinen nainen ja lapsi ovat purjehtimassa Milesin keikkakuvaan. Vaihto tehtin koska Davis oli kommentoinut alkuperäiskantta yhtiön johdolle tyyliin "Miksi laitoitte valkoisen pimun kanteen?".

 

Petri Myllylä / 7.9.2019


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit