Ascenseur pour l'échafaud




Syksyn 1957 Euroopan kiertueella Miles Davisia lähestyttiin pyynnöllä äänittää musiikkia ranskalaiseen elokuvaan. Kiertueen päätteeksi Milesin eurooppalainen bändi painui studioon ja kaksi päivää myöhemmin homma oli purkissa. Valmista olisi tietenkin tullut nopeamminkin mutta aina välillä soittajat katselivat elokuvan raakavedoksia ymmärtäkseen millaiseen kohtaukseen musiikki on tulossa.

Itse en ole nähnyt Louis Mallen film noir -jännäriä Hissillä mestauslavalle, joten en osaa sanoa kuinka hyvin musiikki tukee elokuvan tarinaa. Sain hankittua levystä 2012 julkaistun CD:n, jolla on mukana alkuperäiset 10-tuumaisen LP:n kymmenen leffaraitaa. Markkinoilla on myös useita complete-julkaisuja, joissa on paljon Ranskan session alternative-materiaalia ja jotka keskittyvät pelkästään tähän sessioon.

Milesin levy-yhtiö Columbia ei koskaan julkaissut Amerikassa tätä kestoltaan 26 minuuttista levyä omana julkaisuna. Yhtiö ei juuri julkaissut kymmentuumaisia levyjä ja niinpä he kasasivat perus-LP:n nimeltä Jazz Track, jonka a-puolella laitettiin leffa-soundtrack. B-puolelle äänitettiin uutta materiaalia huippuporukalla. Toukokuun 26. päivän sessioon marssi Miles Davis Sextetin puoli vuotta kasassa ollut vahva miehistö; alttosaksofonia puhalsi Cannnonball Adderley, tenorissa oli tuleva suuruus John Coltrane, alkuperäisen kosketinsoittajan Red Garlandin tilalle tullut Bill Evans sekä basisti Chambers ja bändin tuore rumpali Jimmy Cobb korvasi juuri eronneen Philly Joe Jonesin. Heistä molemmat fonistit ja basisti olivat olleet paikalla helmi- ja maaliskuussa kun äänitettiin loistava Milestones LP.

Kolme Jazz Track -session neljästä biisistä päätyi Jazz Track nimen saaneen LP:n b-puolella Love For Salen jäätyä yli. Jälkimmäinen liitettiin kolmen muun joukkoon 1974 levyllä 1958 Miles, jolla ne ovat enemmän oikeassa seurassa saman aikakauden live-äänitysten kanssa kuin aivan eri ryhmällä äänitetty leffa-soundtrack.

Petri Myllylä


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit