John Coltrane with the Red Garland Trio




John Coltrane työskenteli vuoden 1957 jälkimmäisen puoliskon Thelonious Monkin bändissä, mutta osallistui heidän kanssa vain kolmeen studiosessioon. Oliko syynä sopimustekniset seikat vai halusiko Trane pitää ovea auki mahdolliselle paluulle Miles Davisin bändiin, sitä en tiedä. Pesti valmensi häntä tulevaan ja vaikutti tenorisaksofonistiin positiivisesti. Hän ei ollut vielä maailman tuntema supertähti, mutta pohja sille oli valettu.

Coltranella oli ollut hedelmätön sessio viikkoa ennen tämän levyn äänityksiä. Ilman paikalle saapunutta pianistia hän oli yhdessä basisti Earl May'n ja rumpali Art Taylorin kanssa purkittanut kolme biisiä, yhdestä kaksi versiota. Arvatenkin Prestige julkaisi ne sen jälkeen kun Coltrane oli siirtynyt Atlanticille. Kun Coltrane viikkoa myöhemmin (23.8.1957) marssi studioon, hänen seurana oli kaksi Miles Davis Quintetin jäsentä, pianisti Red Garland sekä basisti Paul Chambers. Rumpalina oli jälleen Art Taylor, joka oli edellisenä päivänä saanut päätökseen toukokuussa alkaneet Miles Davis'in Miles Ahead LP:n äänitykset.

Lukijan kannattaa ottaa kuunteluun Coltranen versio Irwin Berlinin biisistä Soft Lights And Sweet Music. Valtavalla vauhdille tenorisaksofonisti puhaltaa sellaisen määrän nuotteja että virtuositeetti tulee kerralla selväksi. Hieno hetki koko bändiltä, kuten kaikki muutkin levyn raidat.

Prestige vaihtoi 1961 levyn nimeksi sen avausraidan Traneing In ja samalla kanteen tuli kuva päättäväisen näköisestä tenorisaksofonista. 

Petri Myllylä / 06.09.2020


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit