Kenny Clarke: Bohemia After Dark




Alkuperäisen levyn kannessa on mustavalkoinen kuva jazz klubi Bohemiasta. Sen ei kannata hämätä sillä nimestään huolimatta kyseesä on Rudy Van Gelderin kotistudiossa kesäkuussa 1955 soitettu sessio. Vaikka levy onkin merkitty kokoonpanon ikänestorin, 41-vuotiaan rumpalin Kenny Clarkin nimiin, Julian Cannonball Adderleyn rooli levyllä on niin dominoiva että ainakin Spotify on nimennyt levyn hänen nimiin (he käyttävät myöhemmin vakiintunut värillistä kansikuvaa).

Ei niin että reilu nelikymppinen rumpali olisi ollut mikään ikäloppu hänkään, mutta muu kokoonpano on täynnä todella nuoria soittajia. Pianisti Horace Silverin ja Cannonball olivat vasta 26-vuotiaita, jälkimmäisen pikkuveli Nat (23) soittaa käyrätorvea, Donald Byrd (22) trumpettia ja tenorissa on 24-vuotias Jerome Ritcharson. Session juniori basisti Paul Chambers oli vain kaksikymppinen ja muutama kuukausi myöhemmin hän aloitti 8 vuoden pestin Miles Davisin legendaarisessa kvintetissä.

Molemipien Adderleyn veljeksien urien ensimmäinen sessio on tunnelmaltaan tiivis, varsinkin Julian on paljon esillä ja harjaantumatonkin korva kuulee että tässä soittaa tuleva tähti. Myös piansti Horace Silver loistaa levyllä aivan kuten tuolloin juuri markkinoille saaduilla kahdella 10-tuumaisella soololevyllään.

Levy-yhtiö Savoyssa ei suotta aikailtu sillä vain kuukausi Bohemia sessioiden jälkeen palattiin studioon äänittämään Cannonballin ensimmäistä soololevyä. Tuosta sessiosta tälle levylle lainattiin tunnelmallinen We'll Be Together Again, jolla Hank Jones soittaa pianoa.

Session vaihtoehtoisia ottoja julkaistiin ensimmäisen kerran 1987 Cannonballin levyllä Discoveries. Nykyään ne taitavat löytyä CD:n bonuksina. Spotifyn bonuksena oleva vaihtoehtoinen otto Caribbean Cutiesta ei liity tähän levyyn sillä se tulee heinäkuun sessiosta.

Petri Myllylä / 20.09.2020


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit