Lee Morgan: The Gigolo




Kun Lee Morgan yhdessä Wayne Shorterin, pianisti Harold Mabernin, basisti Bob Cranshaw ja rumpali Billy Higginsin kanssa menivät kesäkuussa 1965 studioon, kaikilla oli takuulla tiedossa se tosiseikka että edellisen julkaisunsa Sidewinderin ilmiömäisen menestyksen johdosta levy-yhtiöpomo ja tuottaja Alfred Lion oli järjestänyt jo kolme sessiota toivoen että jokin niistä voisi vastata jopa Amerikan pop-listoille nousseen edeltäjän aiheuttamiin ylisuuriin odotuksiin.

Vaikka Gigolon äänitykset vaativat seuraavalla viikolla toisen session (olen itse syntynyt näiden sessioiden välissä 29.6.1996), levyjen tuotantokustannukset ovat tainneet olla sen verran pienet että Alfredin on ollut taloudellisesti mahdollista pitää korkeaa julkaisukynnystä. Ei niin että julkaisematta jääneiden sessioiden materiaali olisi huonoa ja näin niiden julkaisu ainoastaan rahanahneutta. Sidewinderin jälkeen julkaistu Rumproller ei tietenkään onnistunut toistamaan jatsilevylle poikkeuksellisia myyntilukuja ja sitä ennen 1964 äänitetty Search For A New Land ehdittiin sekin julkaista ennen Gigoloa mutta saman vuoden elokuun sessio keräsi pölyjä päällensä peräti 15 vuotta. Siihen verrattuna Gigolon saapuminen kauppohin vain 2 vuotta äänitysten jälkeen oli ripeää toimintaa.

Olen viime aikoina kuunnellut kymmeniä sessioita ja niistä koostettuja albumeja, joilla Lee Morgan on ollut mukana. Uran alussa hän soitti paljon sessioita toisen Aty Blakey & Jazz Messengersin jäsenen, tenorisaksofonisti Hank Mobleyn kanssa. Heidän välillä on vahva yhteys ja molemmat tukevat hienosti toisiaan. Siitä huolimatta itse olen ihastunut vielä enemmän 1959 Blakey'n bändiin tulleen Wayne Shorterin ja Leen yhteissoittoon. 

Morgan, Mabern ja Higgins olivat olleet viikkoa ennen Gigolon ensimmäistä sessiota studiossa Hank Mobleyn Diggin'in äänityksissä. Kuuntelin molemmat levyt samana päivänä ja tuntuu huimalta kuinka lyhyessä ajassa nämä nämä miehet onnistuivat tekemään ajattomia klassikoita. Blue Note -yhtiön läheinen yhteistyökumppani otti levystä 2013 avattavilla kansilla olevan audiofiili 45 RPM tupla-LP painoksen, jonka hinta markkinoilla on avaamattomana yli 200 euron. Se on levyn ainoa vinyylipainos sitten 80-luvun.

Petri Myllylä / 08.08.2020


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit