Lee Morgan: Charisma




Lee Morganin edellisestä studio visiitistä oli kulunut puoli vuotta mutta melko tyypillisen Blue Note tavan mukaan Delightfulee-levy ei ollut vielä ilmestynyt, ja siihen tulisi kulumaan vielä runsas vuosi. jälleen kerran huippumiehityksellä soitettu syyskuun sessio tulisi sekin ilmestymään vasta runsaan 2,5 vuoden kuluttua. Tässä tapauksessa voisi kuluneen sanonnan mukaan sanoa että hyvää kannattaa odottaa. Leen ensimmäinen avattavilla kansilla oleva LP on visuaalisesti tyylikäs ja musiikillisesti onnistunut kolmen puhaltajan taidonnäyte.

Session muusikoita yhdistää yhteinen historia ja jäsenyys rumpali Art Blakey'n Jazz Messengerseissä. Tenorisaksofonisti Hank Mobley oli yli 35-vuotta toimineen orkesterin alkuperäisjäsen ja Lee Morgan liittyi siihen Kenny Dorhamin ja Donald Byrdin jälkeen vuonna 1959. Kaksikko soitti bändin lisäksi paljon yhteisiä keikkoja ja vierailivat säännöllisesti toistensa levyillä. Alttosaksofonisti Jackie McLean oli mukaa kun Art 1956 kasasi kokonaan uuden Jazz Messengersin kun taas pianisti Cedar Walton liittyi siihen pian sen jälkeen kun Lee Morgan kesällä 1961 sai siitä potkut ja tuli korvattua Freddie Hubbardilla. Vaikka Art Blakey teki sessioita myös toisten rumpaleiden kanssa, Billy ei kuitenkaan ollut koskaan samassa sessiossa virkaveljänsä kanssa.

Olen kuluneen kesän aikana kuunnellut intensiivisesti Lee Morganin levyjä ja sessioita. Tyylilleni uskollisena olen tehnyt sen aikajärjestyksessä. Loppusuoralla ollessani voin todeta että matkan varrella vastaan on tullut iso joukko itselleni entuudestaan tuntemattomia levyjä. Charisma kuuluu siihen enemmistöön joka on jo ensikuuntelun perusteella suositeltava, ja johon itse tulen vielä palaamaan.

Petri Myllylä / 14.08.2020


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit