Donald Byrd: The Cat Walk




Trumpetisti Donald Byrd ja baritonisaksofonisti Pepper Adams olivat kouluajan kavereita Detroitista ja siirryttyään New Yorkiin he olivat soittaneet samoissa porukoissa vuodesta 1955 lähtien. Vain pari viikkoa ennen Cat Walkin sessioita he olivat palanneet pienen tauon jälkeen Blue Note yhtiön omistaja/tuottajan Alfred Lionin johdolla Rudy Van Gelderin studiolle. Alfred hyllytti tuon session eikä sitä julkaistu sinä aikana kun saksalaissyntyinen itseoppinut tuottaja teki yhtiössä töitä. Sitä vastoin Cat Walk ilmestyi levykauppoihin seuraavan vuoden alussa.

Pepper Adamsin tavoin Cat Walkilla on Donald Byrdille erittäin arvokas soittokumppani, pianisti Duke Pearson, jonka trumpetisti oli palkannut bändiinsä vuonna 1959. Pearson teki paljon töitä Blue Notelle ja vaikka hänen krediiteissä ei tässäkään levyssä lue "sovittaja"

Oma musiikkiharrastukseni syttyi teininä 1970-luvun lopulla analogisen aikakauden loppupuolella. Melko pian sen jälkeen LP-levyjen takakansissa alkoi näkyä sanat "digital recording". Muutama vuosi myöhemmin levyt vaihtuivat digitaalisiin. Innostuin uudesta aikakaudesta valtavasti ja alle kaksikymppisenä ensimmäisten joukossa hankin CD-soittimen. Tuosta ajasta on nyt kulunut jo 35 vuotta.

Tätä kirjoittaessani kuuntelen vinyylilevyltä analogisesti äänitettyä musiikkia, jonka amerikkalainen Music Matters -yhtiö on uusintaprässännyt alkuperäisistä analogisista masternauhoista. He ovat julkaisseet paljon Blue Note -yhtiön levyjä kahden kiekon versioina, jossa albumin materiaali on jaettu neljälle 45 RPM levyn puolikkaalle. Niissä on luonnollisesti paksut kiiltävät ja avattavat kannet, joiden sisällä on sessiossa otettuja valokuvia. Tilasin tällaisen hifistely-levyn kokoelmiini ja lompakko tyhjänä joudun tietenkin kirkkain silmin kehumaan että eron normipainokseen kuulee ensimmäisestä tahdista alkaen. Nyt, 55-vuotiaana tuntuu hienolta että joillakin on ollut uskoa analogiseen ääneen, ja että he ovat vaalineet sitä. Vaikka se on heille bisnestä, se tuntuu silti lähes kulttuurityöltä. Tämän levyn omistaminen lämmittää mieltä aivan kuten nähdessäni jokin aika sitten arvatenkin suurella vaivalla entisöidyn vuoden 1968 Ford Mustangin.

Petri Myllylä / 22.09.2020

 


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit