Hank Mobley: The Feelin's Good




Blue Note -levy-yhtiön toinen omistaja, tuottaja Alfred Lion tunnettiin pyrkimyksestään julkaista vain ensiluokkaista musiikkia. Varsinkin 1950- ja 60-luvun jatsilevyt syntyivät useasti yhden päivän sessioissa joten niihin ei sitoutunut suuria summia tuotantorahaa. Alfredin bisnes ei siis kaatunut vaikka yksittäisen session nauhat jätettiin käyttämättä ja työnnettiin nauhavarastoon. Usein koko sessio jäi keräämään pölyjä päällensä mutta tämä sessio on poikkeus sillä kaksi sen biiseistä päätyi keväällä 1964 julkaistulle tenorisaksofonistin seuraavalle No Room for Squares -levylle. Ja kaksi muuta sitä kesällä 1965 seuranneelle albumille The Turnaround. Loput kaksi biisiä hyödynnettiin vasta 80-luvulla kun Blue Note oli siirtynyt Liberty Recordsilta (jonka taasen United Artists osti 1971) EMI:lle vuonna 1979.

Amerikkalainen Music Matters -yhtiö on julkaissut paljon Blue Note -yhtiön levyjä kahden kiekon versioina, jossa albumin materiaali on jaettu neljälle 45 RPM levyn puolikkaalle. Molemmissa on luonnollisesti paksut kiiltäväkantiset avattavat kannet, joiden sisäkansissa on sessiossa otettuja valokuvia. Tilasin tällaisen hifistely-levyn kokoelmiini ja lompakko tyhjänä joudun tietenkin kirkkain silmin kehumaan että eron normipainokseen kuulee ensimmäisestä tahdista alkaen.

Petri Myllylä / 26.5.2020

 


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit