Grant Green: Gooden's Corner




Blue Note -levy-yhtiön toinen omistaja, tuottaja Alfred Lion tunnettiin pyrkimyksestään julkaista vain ensiluokkaista musiikkia. Varsinkin 1950- ja 60-luvun jatsilevyt syntyivät useasti yhden päivän sessioissa joten niihin ei sitoutunut suuria summia tuotantorahaa. Alfredin bisnes ei siis kaatunut vaikka yksittäisen session nauhat jätettiin käyttämättä ja työnnettiin nauhavarastoon. Alkuperäiset omistajat myivät yhtiönsä 1965 Liberty Recordsille, jonka taasen United Artists osti 1971. Jälkimmäisen omistuksen aikana vanhoja sessioita alettiin vihdoin julkaista. Tämä toiminta kiihtyi selkeästi 1979 kun EMI otti yhtiön ohjat käsiinsä.

Alfred oli hylännyt Grant Greenin uran ensimmäisen soolo session vuoden 1960 lopussa (ja se julkaistiin vasta 41 vuotta myöhemmin jolloin siihen laitettiin mukaan pari lokakuussa 1961 äänitettyä ottoa biisistä). Vuoden 1961 studio käynneistä vinyylille pääsivät tammikuun (Grant's First Stand), huhtikuun (Green Street), kesäkuun (Sunday Mornin') sekä elokuun (Grandstand) sessiot. Kun nämä neljä julkaistiin 11 kuukauden aikana oli selvä että joko sessioita tulisi harventaa tai materiaalia tulisi jäämään yli. Intensiivisen vuoden kaksi viimeistä sessiota jäivätkin sitten odottamaan julkaisua hiukan pidemmän ajan. Neljä viikkoa Grandstandin jälkeen elokuun lopussa äänitetty trio sessio (Remembering/Standards) ja Gooden's Corner kvartetti sessio julkaistiin EMI:n toimesta molemmat vasta vuonna 1980.

Viikkoa ennen Gooden'sin sessiota Grant Green osallistui Ike Quebecin hienon Blue & Sentimental LP:n äänityksiin. Tuolta levyltä löytyvä Count Every Star tulee kuitenkin Gooden's Cornerin sessiosta ollen sen ainoa kappale, jolla Ike vierailee.

Petri Myllylä / 03.09.2020


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit