Grant Green: Born to Be Blue




Blue Note -levy-yhtiön toinen omistaja, tuottaja Alfred Lion tunnettiin pyrkimyksestään julkaista vain ensiluokkaista musiikkia. Varsinkin 1950- ja 60-luvun jatsilevyt syntyivät useasti yhden päivän sessioissa joten niihin ei sitoutunut suuria summia tuotantorahaa. Alfredin bisnes ei siis kaatunut vaikka yksittäisen session nauhat jätettiin käyttämättä ja työnnettiin nauhavarastoon. Alkuperäiset omistajat myivät yhtiönsä 1965 Liberty Recordsille, jonka taasen United Artists osti 1971. Jälkimmäisen omistuksen aikana vanhoja sessioita alettiin vihdoin julkaista. Tämä toiminta kiihtyi selkeästi 1979 kun EMI otti yhtiön ohjat käsiinsä.

Grant Green äänitti niin paljon pianisti Sonny Clarkin kanssa että Blue Note sai julkaistua näistä sessioista viiden LP:n laatikon vuonna 1990. Sonny on mukana myös tällä levyllä yhdessä tuolloin Cannonball Adderleyn bändin rytmiryhmän basisti Sam Jonesin ja rumpali Louis hayesin kanssa. Sama ryhmä on muuten mukana myös Grantin levyillä Oleo ja Gooden's Corner. Kuten Born to Be Blue myös nämä levyt julkaistiin vata EMI:n toimesta 80-luvulla.

Grand Green oli ollut joulukuussa 1961 Ike Quebec'in Blue & Sentimental levyn sessioissa. Miehet olivat tavanneet studiossa uudelleen vain viikkoa myöhemmin aatonaattona. Grantin liidaamassa sessiossa nauhoitettu Count Every Star sopii tunnelmallisesti niin hyvin Iken levyn teemaan että sen liittäminen levyyn on ymmärrettävää. Kun Born To Be Blue julkaistiin biisi liitettiin, todennäköisesti väärinkäsityksen johdosta myös siihen. Japanilaiset poistivat sen 2014 ilmestyneeltä CD:ltä lisäten levylle kuitenkin sessiosta aikanaan ylijääneet Cool Blues ja Outer Space. Joillakin levyillä on mukana myös nimikappaleesta vaihtoehtoinen otto. Valitettavasti Blue Noten Amerikan päämaja ei ole ollut kiinnostunut muuttamaan levyä todellisen session mukaiseksi

Vajaa vuosi tämän session jälkeen, kolmen päivän sisällä tammikuussa 1963 Sonny Clark (31-v) ja Ike Quebec (44). Myös Grant Green ehti kuolla vuonna 1979 ennen hänen hyllytettyjen sessioiden julkaisua.

Blue Note Records sai negatiivista palautetta yhtiön 75-vuotisjuhlan kunniaksi julkaisemasta laajasta vinyylilevyjen sarjasta. (Amerikassa) hyvin kohtuuhintaiset LP:t kun oli työstetty digitaalisista mastereista. Lisäksi joissakin prässäyksissä oli paljonkin toivomisen varaa.

Rolling Stonesin tuottajana tunnettu Blue Noten pomo Don Was halusi nostaa rimaa 2019 kun yhtiö juhli 80 vuoden ikää. Paikalle kutsuttiin yhtiön klassikko levyistä lisenssillä audiofiili painoksia ottanut Music Matter Ltd:n Joe Harley. Blue Note Tone Poet Series nimen saanut analoginen uusintajulkaisusarja hivelee sekä silmää että korvaa. Avattavat kannet ovat paksuja ja kiiltäviä ja niiden sisällä on kuvia äänitys sessiosta. Sarjan levyt prässätään Californiassa laatutyöstä tunnetulla RTI:llä. Tähän on tultu että monikansallinen levy-yhtiö tarvitsee pienen lisenssijulkaisuihin keskittyneen yhtiön apua saadakseen markkinoille laatujulkaisuja. 

Petri Myllylä / 23.09.2020


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit