Art Blakey: Pisces




Blue Note -levy-yhtiön toinen omistaja, tuottaja Alfred Lion tunnettiin pyrkimyksestään julkaista vain ensiluokkaista musiikkia. Varsinkin 1950- ja 60-luvun jatsilevyt syntyivät useasti yhden päivän sessioissa joten niihin ei sitoutunut suuria summia tuotantorahaa. Alfredin bisnes ei siis kaatunut vaikka yksittäisen session nauhat jätettiin käyttämättä ja työnnettiin nauhavarastoon. Alkuperäiset omistajat myivät yhtiönsä 1965 Liberty Recordsille, jonka taasen United Artists osti 1971. Jälkimmäisen omistuksen aikana vanhoja sessioita alettiin vihdoin julkaista. Tämä toiminta kiihtyi selkeästi 1979 kun EMI otti yhtiön ohjat käsiinsä.

Pisces on jokseenkin harvinainen esimerkki siitä kuinka aina Blue Noten nauhavarastoista ei saatu kasattua ajallisesti yhtenäisiä ja historialtaan valmiita levyjä. Art Blakey & Jazz Messengers meni studioon helmikuussa 1961 mutta kolme session seitsemästä biisistä hylättiin ja jäljelle jääneistä neljästä ei saa levyä aikaiseksi. Tuottaja Alfred Lion buukasi bändin seuraavaksi viikoksi uudelleen studioon ja tällä kertaa vain yksi seitsemästä sai hylätyn leiman. Niistä Pretty Larceny ilmestyi 1964 Freedom Riderilla ja viisi vasta 1970 levyllä Roots & Herbs. Näiden joukossa on 7 vuotta myöhemmin ilmestyneen Pisces-raitojen Ping Pong ja United uusioversiot. Nimiraita Pisces ja Blue Ching ilmestyivät vasta tällä levyllä.

Alfred Lionilla oli kahden session jälkeen nauhalla kahdeksan biisiä, joista useasta myös vaihtoehtoinen otto. Hän ei siltikään julkaissut näistä levyä vaan bändi aloitti jo maaliskuussa uuden levyn äänitykset. Lopputuloksena syntynyt Witch Doctor tosin ilmestyi sekin vasta 1967. Kevään Euroopan kiertueen jälkeen toukokuun lopussa oli aika palata studioon. Tästä sessiosta tälle levylle päätyi Lee Morganin sävellys Uptight. Viisi muuta biisiä päätyivät mainituille Freedon Rider ja Roots & Herbs levyille.

Petri Myllylä / 01.08.2020


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit