Joe Henderson: Mode For Joe




Blue Note -yhtiöllä oli ollut useita sessioita, joiden miehistöä oli laajennettu peräti neljään torveen tai kuten tässä kolmeen torveen yhdistettynä kahteen kosketinsoittimeen. Tällaisen kokoonpanon kanssa muusioiden lienee ollut helpompi hakea sävellyksilleen uusia ulottuvuuksia.

Joe Henderson soitti Kenny Dorhamin bändissä useita vuosia, mutta myös esimerkiksi Horace Silverin ennen kuin 60-luvun lopulla siirtyi Herbie Hancockin sextettiin. Tenorisaksofonisti oli kysytty soittaja varsinkin Blue Note sessioissa. Mode For Joe oli viides ja jäi hänen viimeiseksi levyksi yhtiölle. Näiden lisäksi hän soittaa yli 20:llä yhtiön julkaisemalla levyllä. Ei ollut siis mikään ihme että hän oli soittanut aiemmin kaikkien levyllä olleiden artistien kanssa. Hendersonin rooli oli ollut merkittävä Lee Morganin hittilevyllä Sidewinder ja Blue Note valitsi tuolle levylle useista sessioista seuraajaksi sen jolla Joe oli mukana (Rumproller). Vibrofonisti Bobby Hutchersoniin Joe oli tutustunut kitaristi Grant Greenin (Idle Moments) sessioissa ja oli 1963 mukana Blue Note omistaja/tuottaja Alfred Lionin hyllyttämällä Bobbyn Kicker sessiossa (julkaistiin vasta 1999). Vetopasuunaa soittava Curtis Fuller olivat tuttuja jo yliopistoajoilta Detroitista.

Pianisti Ceder Walton toi sessioon kaksi sävellystään, joista Mode For Joen nimikappaleesta tuli hitti ja ns. standardi. Joe Hendersonin kolmesta kappaleesta varsinkin avausraita A Shade of Jade sai sekin paljon huomiota ja säilyi pitkään miehen lava repertuaarissa. Trumpetisti Lee Morgan toi mukanaan levyn päätösraidan (CD:llä tosin on bonuksena vaihtoehto-otto Waltonin Blackistä) Free Wheelin' joka on biiseistä vähiten "uudenlainen".

Petri Myllylä / 14.08.2020


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit