Passing Ships




Blue Note -levy-yhtiön toinen omistaja, tuottaja Alfred Lion tunnettiin pyrkimyksestään julkaista vain ensiluokkaista musiikkia. Varsinkin 1950- ja 60-luvun jatsilevyt syntyivät useasti yhden päivän sessioissa joten niihin ei sitoutunut suuria summia tuotantorahaa. Alfredin bisnes ei siis kaatunut vaikka yksittäisen session nauhat jätettiin käyttämättä ja työnnettiin nauhavarastoon. Alkuperäiset omistajat myivät yhtiönsä 1965 Liberty Recordsille, jonka taasen United Artists osti 1971. Jälkimmäisen omistuksen aikana vanhoja sessioita alettiin vihdoin julkaista. Tämä toiminta kiihtyi selkeästi 1979 kun EMI otti yhtiön ohjat käsiinsä.

Jamaikalaissyntyinen trumpetisti Dizzy Reece äänitti 50-luvun lopussa neljä levyä Blue Note -yhtiölle ja oli 9 vuoden poissaolon jälkeen keväällä 1969 äänittänyt session yhtiölle (Hank Mobley: The Flip). Tämä sessio oli hänen paluun osa II. Vetopasuunaa soittava Julian Priester oli hänkin tehnyt toistakymmnetä sessiota yhtiölle, mutta Hillin kanssa tämä oli hänen ensimmäinen yhteinen äänitys. Seuraava koitti vasta 1993 kun he molemmat osallistuivat Reggie Workmanin sessioon.

Petri Myllylä / 31.08.2020


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit