Art Blakey: Africaine




Blue Note -levy-yhtiön toinen omistaja, tuottaja Alfred Lion tunnettiin pyrkimyksestään julkaista vain ensiluokkaista musiikkia. Varsinkin 1950- ja 60-luvun jatsilevyt syntyivät useasti yhden päivän sessioissa joten niihin ei sitoutunut suuria summia tuotantorahaa. Alfredin bisnes ei siis kaatunut vaikka yksittäisen session nauhat jätettiin käyttämättä ja työnnettiin nauhavarastoon. Alkuperäiset omistajat myivät yhtiönsä 1965 Liberty Recordsille, jonka taasen United Artists osti 1971. Jälkimmäisen omistuksen aikana vanhoja sessioita alettiin vihdoin julkaista. Tämä toiminta kiihtyi selkeästi 1979 kun EMI otti yhtiön ohjat käsiinsä.

Trumpetisti Lee Morgan ja tenorisaksofonisti Wayne Shoter olivat 9.11.1959 New Yorkissa Fine Sound studioilla äänittämässä jälkimmäisen esikoissooloa. Yleisestä aikakauden standardista poiketen he joutuivat palaamaan seuraavan päivän aamulla studiolle saadakseen albumillisen materiaalia nauhalle. Jo saman päivän aikana kaksikko siirtyi muutaman kymmenen kilonmetrin päähän New Jerseyn puolelle Van Gelderin studiolle (jota Blue Note yleensä käytti) äänittämään Hank Mobley'n korvanneen Shorterin ensimmäistä Jazz Messengersin levyä.

Jostakin syystä loppusyksystä Jazz Messengersin vakituinen pianisti Bobby Timmonsin tilalla soitti Walter Davis. Ja niin hyvin hän vakiomiestä tuuraa, että hän lensi bändin mukana jo samalla viikolla Euroopan kiertueelle (ainakin Pariisin ja Tukholman keikat on sittemmin julkaistu). Sessiossa on extraajana Jamaikalla syntynyt trumpetisti Dizzt Reece joka soittaa kongia Shorterin säveltämällä nimikappaleella sekä Morganin kolmesta sävellyksestä yhdellä, Hainalla. Mahtoiko tämä Väli-Amerikan ja Afrikan soundi olla liian outoa saksalaissyntyiselle levypomo Lionsille. Vai jäikö albumi sittenkin julkaisematta siitä yksinkertaisesta syystä että Jazz Messengers yhdessä ja sen pomo rumpali Art Blakey yksin julkaisivat tuohon aikaan niin paljon musiikkia että markkinat olivat jo täynnä myytävää musiikkia.

Petri Myllylä / 27.07.2020


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit