Ike Quebec: Blue & Sentimental




Vuonna 1918 syntynyt Ike Quebeck oli äänittänyt viisi sessiota Blue Notelle 1940-luvun puolen välin aikoihin. Hän oli läheinen yhtiön perustajan Alfred Lionin kanssa, ja tämän fanituksen kohde. Jonkin sortin "korva" tai jopa A&R mies ja kykyjenetsijä hän yhtiölle oli mutta en ole varma oliko hänellä virallista asemaa yhtiössä.

Blue & Sentimental on täynnä tunnelmaa ja kaihoa, Iken mestarilliseen tyyliin. Hänellä on rinnalla nuori kitaristi Grant Green, jota yleensä kuullaan vain soolosoittajana, mutta joka ilman pianistia soitetussa sessiossa osallistuu myös rytmin aikaansaamiseen. 

Itse päädyin tämän albumin äärelle Greenin kautta ja kyllä tällä levyllä hänellä on paljon sooloaikaa. Ja välillä Ike soittaa Greenin sooloihin myös joitakin piano juttuja.

Vain viikkoa myöhemmin aatoaattona 1961 Green oli oman kvartettinsa kanssa studiossa. Ike vierailee sessiosta tallennetulla Count Every Starilla. Tuottaja oli hylkäämässä kahta Iken session biisiä ja ehkä hän oli kutsunut tenorisaksofonistin siksi tähän sessioon, että levy saataisiin näin täyteen mittaan. Greenin session loput kuusi biisiä julkaistiin vasta 1970-luvun lopulla (Gooden's Corner LP:llä). Vaikka kyseessä on hieno kappale, ratkaisua voi siinä mielessä kritisoida että Blue & Sentimentalin äänityksistä yli jääneet That Old Black Magic ja It's All Right With Me ovat molemmat ihan OK ja ne löytyvät nykyään CD:ltä (ja suoratoistosta).

Kolme kuukautta myöhemmin Ike tekee jälleen vastavierailun Greenin sessioon, josta julkaistiin 22 vuotta myöhemmin Born To Be Blue LP. Ehkä väärinkäsityksestä johtuen Count Every Star liitetään myös sille (asia jonka japanilaiset korjasivat 2014). Joka tapauksessa Grantin Born To Be Blue ja Iken Blue & Sentimental ovat henkisesti sisarteoksia vaikka mainitun joulukuun session tapaan maaliskuussa 1962 Sam Jones korvaa bassossa Paul Chambersin ja Sonny Clark on pianossa.

Analogue Production on vuodesta 1991 lähtien keskittynyt uusintajulkaisemaan äärimmäisen laadukkaita painoksia valikoiduista levyistä. Vuosien 2008 ja 2012 aikana he julkaisivat 50 Blue Noten albumia kahden levyn 45 RPM painoksina ja vuonna 2009 he ottivat Blue & Sentimentalista 2500 kappaleen numeroidun painoksen. Julkaisusarjasta vastanneet Steve Hoffman ja Kevin Gray ovat molemmat äänilevy masteroinnin huippuja. Jälkimmäinen oli ammattikuntansa nuorin tullessaan alalle vuonna 1972. Kevin on jatkanut Blue Noten kataloogin kanssa 2013 alkaen Music Matters -yhtiössä, joka julkaisi albumista upeilla avattavilla kansilla olevan yhden levyn painoksen 2015. Nykyään hän työskentelee suoraan Blue Notelle, joka on ottanut vinyylilevyjen täysin analogiset julkaisut omiin käsiinsä. 

Petri Myllylä / 07.06.2021


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit