Patterns In Jazz




Raskasta rokki ja Suomi musaa paljon levyhyllyyni hankkineena havahduin keväällä 2020 että kuuntelen vain muutamia jatsilevyjä vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Muistelen hankkineeni puolitusinaa genren klassikkoa CD-hyllyyni joskus vuonna 1999. Kukaan läheisistäni ei osannut oikein neuvoa muuta kuin ne ilmeisimmät ja suurimmat levyt, jotka jo omistin. Löysin paljon erilaisia listauksia ja sieltä bongaamiani levyjä Amerikasta tilatessani tutustuin myös baritonisaksofonisti Gil Melleen ja tähän hänen ensimmäiseen Blue Note -levyyn.

Oma musiikkiharrastukseni syttyi teininä 1970-luvun lopulla analogisen aikakauden loppupuolella. Melko pian sen jälkeen LP-levyjen takakansissa alkoi näkyä sanat "digital recording". Muutama vuosi myöhemmin levyt vaihtuivat digitaalisiin. Innostuin uudesta aikakaudesta valtavasti ja alle kaksikymppisenä ensimmäisten joukossa hankin CD-soittimen. Tuosta ajasta on nyt kulunut jo 35 vuotta.

Tätä kirjoittaessani kuuntelen vinyylilevyltä analogisesti äänitettyä musiikkia, jonka amerikkalainen Music Matters -yhtiö on uusintaprässännyt alkuperäisistä analogisista masternauhoista. He ovat julkaisseet paljon Blue Note -yhtiön levyjä kahden kiekon versioina, jossa albumin materiaali on jaettu neljälle 45 RPM levyn puolikkaalle. Niissä on luonnollisesti paksut kiiltävät ja avattavat kannet, joiden sisällä on sessiossa otettuja valokuvia. Tilasin tällaisen hifistely-levyn kokoelmiini ja lompakko tyhjänä joudun tietenkin kirkkain silmin kehumaan että eron normipainokseen kuulee ensimmäisestä tahdista alkaen. Nyt, 55-vuotiaana tuntuu hienolta että joillakin on ollut uskoa analogiseen ääneen, ja että he ovat vaalineet sitä. Vaikka se on heille bisnestä, se tuntuu silti lähes kulttuurityöltä. Tämän levyn omistaminen lämmittää mieltä aivan kuten nähdessäni jokin aika sitten arvatenkin suurella vaivalla entisöidyn vuoden 1968 Ford Mustangin.

Petri Myllylä / 18.08.2020


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit