Cleveland Calling I & II




Rory Gallagherin veli Donald jaksaa yhä 2020-luvulla pitää yllä veljensä mainetta ja tuoda ajattoman musiikin ystäville uutta ja kiinnostavaa kuunneltavaa. Tässä hänellä on apuna oma poika Daniel, jonka tuottamat levyt ilmestyivät keskellä koronakurimusta.

Vaikka Cleveland Callingin molemmat osat täyttävät tehtävänsä, itseäni viehätti äänekkäästä ja ei niin laadukkaasta prässäyksestä kärsinyt akustinen ykkösosa. Carolyn Thomasin tekemä intiimi haastattelu jota kuullaan kahdeksan biisin mittaisen setin yhteydessä on sekä informatiivinen erttä hauska.

Roryn livelevyjen lisäksi hyllyssäni on hänen Beat Club, Montreux ja Rockpalast esiintymiset. Vaikka Rory ei kuulunut niiden artistien joukkoon, jota kuuntelin teininä 1980-luvulla, koen olevani hänen fani. Siksi oli automaattisen selvä että hankin myös Clevelandin radiokeikan molemmat osat.

Julkaisun ykkösosan suurin yllätys on se että niin moni sen kahdeksasta akustisesta biiisistä on joko aiemmin julkaisemattomia kappaleita tai niitä ei löydy virallisilta livelevyiltä. Muddy Watersin Gypsy Woman taltioitu nauhalle Roryn esikoislevyn pre-sessioissa helmikuussa 1971 ja on sittemmin julkaistu levyn CD-bonuksena. Cleveland Calling I on kuitenkin ensimmäinen kerta kun biisistä julkaistaan live veto. Sitä vastoin setin toinen Muddyn biisi Blow Wind Blow ei ole koskaan aiemmin julkaistu Roryn versiona. Deuce-levyn akustiset biisit Out of My Mind ja mielestäni tuon levyn namupala I Don't Know Where I'm Going ovat itselleni ykkösosan mieluisimmat yllätykset. Vuonna 2003 julkaistulla Wheels Within Wheels löytyvä traditionaalinen The Cuckoo on sekin aiemmin julkaisematon live. Rory äänitti neljä kuukautta myöhemmin Blueprint LP:n sessioissa Big Bill Broonzyn Banker's Blues'in. Vaikka biisi ei päätynyt Roryn elinaikana hänen livelevyille, se oli mukana kitaristin setissä ainakin vuoteen 1985 saakka. Clevelandin versio taitaa kuitenkin olla biisin varhaisin versio. Yksi Deuce'n parhaista biiseistä Should've Learnt My Lesson olisi varmasti ollut osa Live In Europea jos levystä olisi tajuttu tehdä tupla. Beat Club toi biisin lopulta esille, olkoonkin että kirjoitusasuksi muuttui Should've Learned My Lesson. Clevelandissa Rory esitti biisin sekä akustisessa setissään että bändin kanssa, aivan kuten oli tehnyt Deucen joulukuun 1971 sessioissa. Tuo versio löytyy vuoden 2019 kolmen levyn Blues kokoelma.

Cleveland Calling II on seitsemän biisin mittainen elektroninen bändi sessio. Se starttaa kolme kuukautta aiemmin ilmestyneen Live In Europen tavoin Junior Wellsin (kitarassa Buddy Guy) Messin' With The Kid biisillä. Viralliselta livelevyltä löytyvät myös esikoislevyn avausraita Laundromat, ykkösosalla akustisesti vedetty Blind Boy Fullerin 1930-luvulla kirjoittama Pistol Slapper Blues sekä Deuce-raita In Your Town. Eli sähköisessä setissä on mukana vain kolme harvinaisempaa taltiointia. Deucen avausraita Used To Be ei ollut mukana yhdelläkään Roryn elinaikana julkaistulla livellä, mutta on Roryn kuoleman jälkeen julkaistu sekä BBC Sessions että Beat Club Sessionsilla. Should've Learned My Lessonin tavoin Banker's Blues oli mukana jo Clevelandin ykkösosalla. Molemmat biisit toimivat hyvin myös bändin käsittelyssä ja kun ne eivät ole mukana virallisilla livelevyillä on hienoa saada nekin prässättyä vinyylille.

Petri Myllylä / 04.11.2021


Takaisin edelliselle sivulle


Kommentit